perjantai 29. elokuuta 2014

Matka Haltille: Päivä 2 Saarijärvi - Meekojärvi

Toisen reissupäivän aamu valkeni sateisena. Aamutoimien jälkeen sade oli jo hiukan hellittänyt ja jonkin matkaa taivallettuamme se loppui. Tänään tavoitteenamme oli vaeltaa Meekojärvelle saakka. Pilvet roikkuivat niskassamme ja kivikko oli liukasta sateen jäljiltä.

Aamu lähti liikkeelle ylämäen merkeissä. Kuonjarjoelle suunnatessamme ensin oli ylämäkeä ja kivikkoista. Sitten polku muuttui suhteellisen tasaiseksi.

Ensimmäisinä päivinä näimme eläinkunnasta lähinnä lintuja. Tällaiset pikkulinnut piristivät jokaista päiväämme. Tuntuivat olevat aika aktiivisia lentokuvioistaan päätellen. Porot eivät meitä ilahduttaneet ennen kuin paluumatkalla. Tai no papanoita oli kyllä pitkin matkaa.
Kuonjarjoen laaksoon laskeutui kiva alamäki. Laakso oli upean vehreä. Joki oli edellisyön sateen jälkeen niin täynnä, että tässä kohtaa piti ottaa ensimmäisen kerran crocksit käyttöön joen ylityksessä. Takaisin tullessamme pääsimme yli ihan vaelluskengillä.
 Kuonjarjoelle oli matkaa Saarijärveltä yhdeksän kilometriä. Sitä taivalsimme neljä tuntia. Kuonjarjoen autiotuvalla olikin sitten hyvä pitää ruoka- ja lepotauko. Tupa oli tosi mukava ja tilava. Iso plussa oli erillinen kuivaushuone, jota emme nyt tässä vaiheessa tarvinneet.
 Levon jälkeen matka jatkui suht mukavassa maastossa. Yksi joen ylitys tuli vielä eteen, mutta siitäkin crockseilla selvittiin. Enimmillään vettä oli ylityskohdassa vähän alle polven.
Meekojärvelle matkatessa maisemat oli hyvin vaihtelevia ja maasto mukavaa. Lähestyttäessä Meekojärveä meitä ilahdutti upea Saivaara ja järvilaakso. Maisemat olivat todella upeat. Saarijärveltä Meekojärvelle aikaa kului meiltä noin kahdeksan tuntia.
Autiotuvalle mentäessä poikettiin muutamia satoja metrejä Kalottireitistä. Autiotupa oli kauniilla paikalla joen rannalla, mutta valitettavasti paikalla oli myös ihan julmetusti mäkäräisiä, jotka tunkivat silmiin ja nenään. No tuulenpuuskien aikaan ne onneksi hävisivät ja saatiin teltta pystytettyä. Ilta-aterioinnin totesimme parhaaksi suorittaa sisällä tuvassa, missä mäkäräiset eivät häirinneet ja muutenkin kaasuhellalla oli ruoka kivempi valmistaa kuin trangialla. Jokaisessa autiotuvassa oli hyvät kaasuhellat. Lämpötila oli illalla n. 11 astetta.